fredag den 8. marts 2013

Kyskager opskrift

Total børnefavorit i vores hjem er små kyskager i forskellige farver. Vi laver altid alt for mange, for så har vi både til bordpynt, til fredagsslikskålen, overraskelse i madpakken, pynt på is og meget andet.



Opskrift på kyskager:
6 æggehvider piskes stive med 1 knsp salt. 350g sukker tilsættes stille og roligt mens der piskes kraftigt. Pisk til hviderne er stive og blanke. Tilsæt 1 tsk eddike og nogle dråber af den farve de skal være. Vi lavede halvdelen lyserød med rød frugtfarve, og den anden halvdel turkis med grøn og blå frugtfarve. Kom et par dråber i af gangen til kyssene har den rigtige farve. Sprøjt ud på bageplade med bagepapir vha. en sprøjtepose med tylle. Bag i ca. 30-40 minutter ved 120 grader. Der blir over 100 små kys.

7 kommentarer:

  1. Har lige lavet dem. Hvor er de dog gode!

    SvarSlet
  2. Hej Soffi
    Når du tilsætter farve pisker du så i hviderne? Jeg har lige lavet dem og de flød ud da jeg sprøjtende dem på bagepladen.

    SvarSlet
  3. Ja, jeg pisker farven i. Mærkeligt hvad der sket med dine, har du kommet for meget flydende farve i? Jeg har aldrig oplevet at de flyder ud. Husk hviden skal være helt stiv og blank.

    SvarSlet
  4. Nu har jeg lige prøvet at lave dem for 2. gang. og mine kager sprækker simpelthen. Er der nogen der ved hvorfor de gør det, og hvordan jeg sørger for de ikke sprækker? Det ser ikke så flot ud at servere til gæster. :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Derudover er de også helt hule indeni :(

      Slet
  5. Hej Mia
    Øv at dine kager ikke vil lykkes. Du kan evt. forsøge at give dem ved lavere varme, prøv ved 110 grader i 45 minutter. Pas også på at hviderne ikke piskes for meget, kun til er flotte blanke.

    SvarSlet
  6. Et godt trick er at lade dem stå i 10-15 min inden du putter dem i ovnen, så skulle de ikke sprække ;)

    SvarSlet